четвер, 16 червня 2016 р.


ЗВІТ ПРО РОБОТУ НАД МЕТОДИЧНОЮ ТЕМОЮ
Звіт
про підсумки роботи над методичною темою
«Використання інтерактивних методів навчання на уроках англійської мови»
вчителя англійської мови
Новотроїцької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
Орляк О.Л.


   Головна мета навчання іноземної мови у загальноосвітніх закладах полягає у формуванні в учнів комунікативної компетенції, базою для якої є комунікативні уміння, сформовані на основі мовних знань і навичок   Інтерактивне навчання – це перш за все діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія вчителя та учня.
 Про інтерактивне навчання вже сказано и написано багата. Свого часу ця методика зацікавила й мене. Адже саме інтерактивні методи дають можливість навчати учнів розуміти англійську мову на слух (аудіювання), висловлювати свої думки (говоріння), навчитися користуватися графікою і орфографією іноземної мови при виконанні письмових завдань (письмо), читати й розуміти англомовний текст (читання). Існують декілька класифікацій методів інтерактивного навчання.
   Я схиляюся до визначення, О.Пометун та Л.Пироженко: «сутність інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умов постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове навчання в співпраці)».
В залежності від мети та форми організації навчальної діяльності, науковці  О.Пометун та Л.Пироженко поділяють технології інтерактивного навчання  на такі чотири групи :
1.Інтерактивно-кооперативного навчання.
2.Колективно-групового навчання.
3.Ситуативного моделювання.
4.Технології обговорення дискусійних питань.
 У практиці своєї роботи переважно використовую інтерактивні техніки першої та другої групи :  «Спільний проект», «Синтез думок», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Кожен вчить кожного», «Мозаїка». Такі види роботи передбачають парну співпрацю, роботу в ротаційних трійках, роботу у малих групах і фронтальне включення в процес обговорення, оцінки чи просто повідомлення навчальної інформації.
На протязі п’яти років  впроваджуюю на своїх уроках інтерактивні технології та працюю над проблемою  «Використання інтерактивних методів навчання для оволодіння навичками читання на уроках англійської мови». 
     На перший погляд моя проблема тема не підпорядковується комунікативному спрямуванню. Але з іншого боку, в іноземній мові всі види мовленнєвої діяльності  тісно пов'язані між собою і не існують один без одного.   Тобто, для того, щоб бути  комунікативно компетентним, потрібно добре володіти навичками читання, які допомагають оволодіти граматичним та лексичним матеріалом.
 Свою роботу  розпочинала з простих інтерактивних технологій - робота в парах, малих групах. З групового (кооперативного) навчання на своїх уроках найбільше використовую роботу в парах, "Два - чотири - всі разом", "Карусель", роботу в малих групах, "Акваріум.
   Однією з основних форм парної роботи є «рольова гра». За наявності ситуації, що максимально наближає учнів до реального життя, необхідних базових знань та творчого підходу, рольова гра ідеально відтворює інтерактивність під час уроку.
Рольова гра на уроці з теми «Cinema» у 9 класі.
What shall we do tonight?
Role 1. You have a girl-friend. Invite her to the cinema.
Role 2. You are a girl – friend. You have a bosom friend. He invites you to the cinema. You don't feel like seeing a film. Refuse tactfully. – What shall we do tonight?
– Why don't we do to the cinema? There's new Italian film on at the «Orion».
– I'm sorry, I don't feel like seeing a film.
Role-play «Impressions»
Role 1. You are a producer. Together with your friend, a film critic, you've seen the film with your favourite actress in the main part. Discuss the film as you leave the cinema.
  Під час роботи в парах використовую такі вправи: обговорити завдання, короткий текст; взяті інтерв'ю, визначити ставлення (думку) партнера до того чи іншого питання, твердження і т.д.; зробити критичний аналіз роботи один одного; сформулювати підсумок теми, що вивчається тощо.
  Для загально-групового обговорення використовую технологію «Мікрофон», яка надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи позицію.
З фронтальних технологій інтерактивного навчання надаю первагу таким :  "Мікрофон", незакінчені речення (поєднується з вправою "Мікрофон"), "Мозковий штурм" ,"Навчаючи - вчуся", "Дерево рішень" та ін.
Найбільш вдалими формами парної і групової роботи вважаю:
•        внутрішні (зовнішні) кола (inside/outside circles);
•        мозковий штурм (brain storm);
•        обмін думками (think-pair-share);
•        парні інтервю (pair-interviews) та інші .
Ігрові технології дозволяють підтримувати пізнавальну активність учнів, та полегшують сприйняття нового матеріалу.  Цікавим для учнів є також і розігрування різних ситуацій в ролях(рольові ігри,імітації,діалоги). При вивченні теми «Життя молоді»  учні з задоволенням    складають діалоги :« На дискотеці», «Знайомство з іноземними друзям», «Вибір професії».
    Такі дидактичні ігри : як гра «Круглий стіл», «Наукова конференція», «Прес-конференція» проводжу на уроках  як завершальний етап вивчення теми. Наприклад для проведення конференції «Охорона навколишнього середовища» обираємо ведучого та декількох учнів,  що беруть участь в обговоренні питання. Для виступів обираю учнів з високим рівнем знань, вони самі визначають проблему для обговорення, виготовляють унаочнення та пишуть оголошення. На уроках конференціях  учні можуть працювати і в групах. Після виступу всіх груп я проводжу колективне обговорення прослуханого у формі  «мозкового штурму»., тобто ставлю запитання на які учні дають відповіді.
Викликають зацікавлення у моїх учнів і проектні технології, які орієнтовані на кожного учні та його інтереси. Перед початком вивчення теми пропоную виготовити проект власний, або груповий. Це можуть бути плакати, фото – презентації, використання Інтернет ресурсів для створення презентацій та пошуку інформації. Інтернет - уроки дозволяють підтримувати стійкий інтерес до предмету.  При вивченні теми «Мистецтво» у 10класі  можна здійснити екскурсії до відомих музеїв світу.
 Працюючи з молодшими школярами використовую  здебільше ситуативні технології технології, які значно активізують вивчення англійської мови.    Учні 1-4 класів не можуть довго концентрувати увагу та зберігати одну й ту ж саму позицію тіла. Для того щоб компенсувати їм певну нерухомість під час навчання, підтримую активність дітей, забезпечуючи їм можливість рухатись та переміщатись у приміщенні. Віддаю перевагу умовно-комунікативним та комунікативним іграм. У центрі уваги тут не комунікативні функції висловлювань. А їх фонетична, лексична або граматична правильність(“What colour is it?”,” Is it a …Yes it is/No it is not”, “Where is..?). Використовую рольові ігри, які дають можливість розвивати діалогічне та монологічне мовлення.
 Різноманітні граматичні ігри  використовую для індивідуальної та групової роботи на різних етапах уроку: для пояснення нового матеріалу, закріплення навчальних досягнень та повторення вивченого. Завдання і теми намагаюсь максимально прив'язати до оточуючого світу дитини; урок планую як серію різноманітних завдань .
  Діти дуже допитливі. Використовую це у своїх цілях - те, що цікаво, діти краще запам'ятовують; шукаю матеріали, які, окрім повсякденних знайомих ситуацій, показали б дітям світ казки і мали б велику кількість цікавих ігор, пісень і віршиків. На своїх уроках завжди застосовує передові технології, тому вони часто стають нетрадиційними, перетворюючись то на диспут, то на екскурсію, то на цікаву гру. Полюбляю, аби діти працювали в групах, що, безумовно, допомагає їм навчатися, окрім іноземної мови, ще і мистецтву спілкування, передавати досвід.
 Інноваційні форми роботи з комп'ютерними навчальними програмами
на уроках іноземної мови включають:
- вивчення лексики;
- відпрацювання вимови;
- вивчення діалогічної і монологічної мови;
- вивчення писемності;
- відпрацювання граматичних навичок.
   Практично до кожного розділу підручника можна підібрати матеріал однієї з названих програм та використовувати її фрагмент як допоміжний засіб при введенні нового лексичного чи граматичного матеріалу, відпрацюванні вимови, при навчанні діалогічної мови, читання та письма, а також при тестуванні. Учні працюють з комп’ютерними програмами не весь урок, а тільки частину його, приблизно 10-15 хвилин.
    Мені знадобилось немало часу щоб самій ознайомитись з комп’ютерними програмами для вивчення англійської мови та вибрати матеріал, що відповідає шкільним програмам для різного віку. Лише кілька уроків іноземної мови на тиждень я маю можливість проводити в комп’ютерному класі. Ці уроки відрізняються своєю різноманітністю, підвищеною цікавістю учнів до іноземної мови, ефективністю. Кожен учень, навіть самий слабкий, демонструє свої уміння, азарт змагання змушує його досягати кращих результатів.
    Спочатку я використовувала комп’ютерні програми в основному для більш ефективного засвоєння лексичного матеріалу до різноманітних розмовних тем. Учні працювали по кілька чоловік за одним комп’ютером. Зараз в школі з’явилась інтерактивна дошка, що вже саме по собі зацікавило учнів. Адже в них викликає неабияке захоплення та задоволення працювати своїми руками замість комп’ютерної миші. Тепер робота з комп’ютерними програмами є великим стимулом для багатьох учнів при вивченні іноземних мов.
    Можливості використання Інтернет - ресурсів величезні. Найпростіше
використання Інтернету – це використання його як джерела додаткових матеріалів для вчителя та учня. Мережа Інтернет створює умови для здобуття будь-якою необхідною учням і вчителям інформації: науковий матеріал, новини з життя молоді, статті з газет і журналів та інше.
На уроках англійської мови за допомогою Інтернету можна:
- формувати навички і уміння читання;
- використовуючи матеріали глобальної мережі;
- удосконалювати уміння письмової мови школярів;
-  поповнювати словниковий запас учнів;
- формувати у школярів мотивацію до вивчення англійської мови.
Крім того, школярі мають можливість налагоджувати і підтримувати зв'язки
і контакти зі своїми однолітками в англомовних країнах.
Проблеми у роботі
•    низьке мовне спілкування учнів;
•   недостатнє володіння лексичним і граматичним матеріалом, низький рівень сформованості навичок монологічного й діалогічного мовлення у школярів.
 •  недостатній прояв творчих здібностей учнів як результат невисокої пізнавальної активності.
•   формалізація процесу навчання, тобто вчитель — носій знань, а учень — одержувач «готових» знань.
•   недостатня мотивація пізнавальної діяльності.
• низький рівень здійснення індивідуального підходу в навчанні;
• низький рівень корекційної і самостійної роботи учнів.
Шляхи  усунення недоліків:
- Зміст навчання зорієнтувати на розвиток мотивації учнів до вивчення і на формування вмінь у всіх видах мовленнєвої діяльності, розвиток загальних навчальних умінь і навичок, отримання учнями досвіду навчальної, пізнавальної, комунікативної, практичної діяльності;
- Особистісний зміст навчання, його практичну направленість реалізовувати:
•        в урахуванні вікових особливостей учнів, їх інтересів, можливостей та потреб, що проявляється у відборі предметного змісту мовлення, яке співвідноситься з реальними проблемами і реальними сферами спілкування;
•        у наданні учню права вибору рівня навченості та подальшого профілю навчання;
•        в урахуванні професійних устремлінь учнів та їх потреб за рахунок введення профільної освіти у старших класах;
•        формулюванні вимог до рівня підготовки учнів, за яких діяльнісна складова домінує над знаннєвою.





Методичне зростання за період 2011-2016 років
•        Участь в конкурсах педагогічної майстерності:
-        У  2010-11 разом з вихованцями брала участь у районному конкурсі «Класний керівник року» та посіла 2 місце.
-        «Освіта Бердянщини» 2014р.
•        Робота з обдарованими учнями:
-        Олімпіади – 2012/13р- І м.(ІІтур) Герасютін Д. учень 8 класу.
-        2014/15 - ІІІм.(ІІтур)  Герасютін Д. учень 10 класу
-        Конкурсах -  «Космічні фантазії» грамота облво 2012р,
-        2014/15н.р., 2015/16н.р. Обласний конкурс дитячої та юнацької творчості «Країна моя – Україна» - ІІІ місце.
-        конкурс талантів 2013  грамота райво.
-        Всеукраїнський конкурс творів з англійської мови «Моя Батьківщина» ( Рік англійської мови в Україні)
-        Щороку мої учні беруть участь у Всеукраїнському  конкурсі з англійської мови «Гринвіч».  . В 2015/16 н.р. в конкурсі брало участь 12 учнів. Серед них отримали відмінний результат – 3 учнів, добрий –  учнів, брали участь – 4 учні.
•        Наявність друкованих робіт:
-        журнал «Відкритий урок» № 03/2014 Розробка уроку англійської мови в 4-му класі «Будинок Англійця»;
-        журнал «Відкритий урок» № 05/2014 Розробка уроку англійської мови в 7-му класі «Мій дім та мої обов’язки в ньому».
•        Стан впровадження інноваційної технології, стадія: завершальна стадія, впровадження в практичну діяльність.
•        Загальний висновок: Вивчаючи методичну літературу, відвідуючи уроки інших вчителів, працюючи щодня на уроках, я дійшла висновку, однією з основних умов діяльності, досягнення певних завдань є мотивація. В основі ж мотивації лежать потреби та інтереси особистості. Тож щоб досягти будь-яких успіхів у навчанні необхідно зробити цей процес бажаним.
Головна мета досягнута.
•        Адреса блогу:  http://orlyakoksana.blogspot.com/

Задачі на 2016-2017 навчальний рік:
1. Будувати навчальний процес з урахуванням індивідуальності кожної дитини: її потреб, мотивів, активності, інтелекту.
2. Добиватися взаємозв’язку навчання та учіння, які забезпечують розвиток особистості як індивідуальності.
3. Сприяти підвищенню професійної компетентності, зростанню педагогічної майстерності та розвитку творчого потенціалу вчителя, спрямованого на оптимальне формування і розвиток особистості учня, його самовизначення й самореалізацію.


Немає коментарів:

Дописати коментар